NUFFNANG

Khamis, 28 Mac 2013

POTONG KUKU

Assalamualaikum....

salam pg khamis...
okeh..cm biase..
tiap2 ri khamis acik akn buat bnda neh..
bnda ape??
hohohoo..
mmg dh jd kebiasaan acik..
tiap2 ri khamis acik akn potong kuku..

cm mn nk potong kuku??
jari mn dlu??
potong la ikut sunnah nabi..
acik taw..
rmai yg dh taw ttg neh..
tp nk kongsi jugak..
salah ke??
x kn..
 

mulakan dgn Bismillah dan selawat Nabi..
dan mulakan dgn sebelah kanan seperti gambar di atas..
dimulakan potong kuku dengan jari telunjuk sebelah kanan sampai habis tangan kanan..
kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri..
last sekali ibu jari tangan kanan..
kaki plak..start dengan jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri..

betapa indahnya islam..
cara potong kuku pn diajar..
antara nk dgn xnk amal je..

dulu2 acik potong maen ikut teradap*tibai aje..
hahaha..
balun ja habaq kt hang..
skrg amalkan ikut sunnah nabi..
alhamdulillah..
 
satu ag..
byk juga yg acik jumpa..
tentang neh..

RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG ERTINYA:
 
Barang siapa yang mengerat kukunya pada :
 
* Hari Sabtu: Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan
* Hari Isnin: Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan
* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit
* Hari Jumaat: Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala
 
so..
sama2 kita amalkan..
wallahu a'lam...

17 ulasan:

  1. Balasan
    1. hehe..
      dulu acik pun maen tibai je..

      Padam
  2. Bagus entry ni. Tentang potong kuku ni walaupun takder hadis sahih yg menyatakan sedemikian tetapi ia juga dikatakan amalam yg sgt baik utk dilakukan. Wan sendiri amalkan cara pemotongan kuku seperti di atas. Gud sharing yer, acik!

    BalasPadam
  3. Boleh lah sama2 kita amalkan kan Acik?..
    sangat2 bermanfaat..
    Akak suka potong kuku hari Jumaat..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu kn akk..
      pas neh acik nk potong hari jumaat lak..
      klu ikutkn Rasulullah pun suka potong kuku, misai n swktu dgnnya hari jumaat..
      sama2 kita amlkan yea akk..

      Padam
  4. dulu main potong je..Tapi sekarang rajin potong hari jumaat n ikut cara nabi.. :)

    BalasPadam
  5. mengakui..sy jarang ikut sunnah ni ;-)

    BalasPadam
  6. salam acik =)

    yaya penah buat entri ni..^_^
    tapi ada yang kata amalan ni,hadis ni adlh hadis maudhu' iaitu hadis palsu..hm..nak kene cri info lagi ni..betul atau tidak...=)

    *semua bergantung pada niat*

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm yaya.. =)

      yea yaya..sume tu bergantung pd niat jugak kn..

      Padam
  7. Bagusnye acik.Sha main potong je.Pastu kadang2 potong bukan hari sunat.Rugi je.Huhuh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lepas neh same2 la kita amalkn..
      kan sha..
      =)

      Padam
  8. untuk hari tu , mmg bella ikut . tapi potong kuku yg mana satu dulu tu , tak terikut sebab tak ingat giliran . haha . in shaa Allah , lepas ni bella amalkan :D

    BalasPadam
  9. salam acik..
    nice sharing ^__^

    BalasPadam

Kalau suka..KOMEN..
Kalau tak suka.. tak ape..
^_^