NUFFNANG

Jumaat, 29 Mac 2013

MELIHAT EMPAT PERKARA

Assalamualaikum..

salam pg jumaat..
diterangkan dlm sebuah hadis Rasulullah SAW..
hanya dgn melihat EMPAT perkara kita sudah mdpt pahala..
apa yg di maksudkan dgn EMPAT perkara tu??

1. wajah ibubapa
2. Al-Quran
3. lautan
4. Ka'abah

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: 
"Melihat pada tiga perkara adalah ibadah. Melihat wajah ibu bapa, melihat al-Quran dan melihat lautan." - (Riwayat Abu Nuaim) 
dan ditambah dengan "Melihat Ka'abah". (Riwayat Abu Daud).

subhanallah...
ckup mudah tuk dapat pahala gnjaran dr yang maha ESA..
menatap wajah ibubapa serta menghargai pengorbanan mereka..
yg sggup berkerah keringat utk membesarkan kita..
menjadi dewasa seperti sekarang..
melihat Al-Quran pun kita dh dpt pahala..
apatah lg klu kita membaca dan mengamalkannya..
melihat lautan..mensyukuri dan mengagumi kebesaran yang maha ESA..
menginsafi segala perbuatan yg telah kita lakukan.. 
insya'ALLAH klu berkesempatan..
nk sgt pg tanah suci makkah..
amin...mudah2an...
 

10 ulasan:

  1. TQ atas perkongsian Acik...
    melihat wajah ibu bapa pun boleh dpt byk pahala..
    Allah Maha Besar..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. same2 akk..
      acik share ape yg acik taw aje..

      Padam
  2. Alhmdlh..peringtn yg baik acik.. =)
    mekasih

    BalasPadam
  3. dan sedekah plng mudah..kalo xde duit ialah dengan senyum :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu..
      senyum.. tak perlu kta apa2..

      Padam
  4. Tak sangka lak.. Am suka tengok pantai..
    adakah tu juga leh dapat pahala...
    hehehe...
    tapi ape pun nice sharing Acik... cam tu hari2 nak tgk gambar ma&abah.. hoho~

    BalasPadam
    Balasan
    1. tgok n menghargai..mengagumi kebesaran yg maha ESA..
      Insya'allah kita akn dpt pahala tu..
      acik share ape yg acik taw je am..

      Padam
  5. sgt senang nak dapatkan pahala . tapi tu la , kekadang benda yg senang pun kita tak terbuat . astaghfirullah . temaseh ye acik :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu bella..
      bnda yg senang pun kdg2 kita tak buat..
      ape ntah lg yg ssh..
      same2 bella..

      Padam

Kalau suka..KOMEN..
Kalau tak suka.. tak ape..
^_^