nk shared ckit berkenaan dgn kisah neh.. cerita neh acik copy dr blog ohduniaa .... so pada sesape yg pernah bace x perlu la bace lg.. klu rajin nk bace lg pun buleh... x dew mslh...
Sekadar kongsian untuk semua, silakan share jika anda tidak mahu kawan kawan anda terkena macam yang dinyatakan terima kasih
Awas kepada pemegang kad DEBIT atau kad KREDIT!!
untuk kawan2 fb, just nk share pe yang berlaku pada kawan saya hari ni.
lebih kurang jam 11.30 pagi hari ni, sy dapat kol daripada private number dan antara dialog yang berlaku dengan seorang wanita india yang sgt berbudi bahasa:
Wi: selamat pagi boleh bercakap dgn en. zufri?
Mz: ye sy bercakap, ada pe ye?
Wi: saya.....daripada pihak bank ingin membuat pengesahan berkenaan kad bank en.
Mz: awk ni dari mana?
Wi: saya daripada pusat panggilan malaysia, ingin membuat pengesahan mengenai kad maybank en.
Mz: Oh ok...( sbb penah dapat kol dari maybank sebelum ni ckp perkara yg sme, jadi sy percya kan dia)
Wi: ok en, sy cuma nak buat pengesahan mengenai kad bank yang en gunakan skrang.
boleh saya tau alamt penuh en?
Mz: alamat sya....
Wi: boleh dapatkan no ic...
Mz:90xxxxxxxx
Wi: ok..en masih lagi menggunakan kad ini ye?
Mz: ye sy...
Wi: dah brapa lama ia digunakan?
Mz: hampir 2 tahun...
Wi: ok sy ingin membuat pengesahan, kad debit en bermula dengan 4283 3210
Mz: ye btol...
Wi: boleh en lengkapkan no 8 terakhir
Mz:16xx xxxx
Wi: terima kasih atas kerjasama diberikan...skrang, en ada tanda tangan dibelakang kad debit en ke?
Mz: ye ad...
Wi: disebelah tanda tangan ada no. ahli...boleh bacakan sya no ahli kad en?
Mz: xxx...
Wi: ok..skrang sy ingin memberitahu en zufri kad en gunakan adalah mengikut laporan kami. Kami daripada pihak kerajaan ada menyediakan kad i-klnik dimana semua rakyat malaysia berhak mendaptkan kad ini. dia boleh digunakan ketika en..mintak maaf, andai kata kemalangan atau ditimpa musibah, dia akan memberi en potongan 30-70% di klinik2 terlibat.
En juga boleh membawa ibu dan ayah ke klinik dengan percuma dn en juga boleh diberikan diskau pelancongan dengan kad ini. Saya akan menghantar kad ke alamt yg en berikan. jad ini berharagaRM299.00. Saya telah pon membuat penolakan dari kad maybnk en.
Mz: eh.a..awk ckp tdi nk buat pengesahan kad saya, npe plak tibe2 awk nk amek duit sy? ada sy ckp sy nk bli kad awk ni..jgn nk memandai lah.
Wi: en telah berikan sy butiran en dan bermakna en stuju..
Mz: awk jgn ingat sy nk sgt dgn kad tu.
Wi: ok xpe..kalau en xnak, sy xkn hantar kad tu..tpi duit cek telah ditolak..bila2 masa en nak kad tu, boleh hubungi kami dan kmi akan hantrkan...en kerja mana?
Mz: sy kerja tnb..sy xperlukan kad awk..sy dapat semua kemudahan perubatan..mak bapak sy pon dapat kemudahan jgk...npe perlu sy nk gunakan kad awk..sy xnk, tolong batalkan...
Wi: (dah mula bengang) skrang ni, sy dah tolak, en xboleh wat pe2 lagi..nk xnk sy dan tolak duit en.
Mz: awk kerja mana ni..awk keja dengan spe?
Wi: sy kerja di rawang dan ini adalh dari goverment...ok en, ada pe2 lagi, kalau xde pe2 terima kasih kerna berikan kerjasama...( trus letak phone)
darah dah xtenteram, bukak trus maybank2u...
nasib baik, duit masih ada...apa lagi, cepat2 kol maybnk wat pengesahan...
pegawai bank maklum, ia adalh sendikit yang cuba nk dapatkan butir peribadi kad bank. no 8 digit pertama disebutkan adalah no sama untuk pemegang kad, no 8 dijit terakhir dia akan mintak kepada kita. untuk no ahli kad sebelah tanda tangan tu adalh no. yang penting untuk pengesahan kad. en xperlu risau...dia xberjaya mengambil duit dari akaun en...sy telah batalkan kad dan en perlu membuat kad lain bagi memastikan keselamatn dari pihak kami.......Kan dah jadi masalah besar.........!!!!
Ceritanya n situasinya lebih kurang sama cuma yg membuat panggilan adelah llaki.. nama x ingt sbb bnda neh berlaku tahun 2011.. hati2 sume sbb bila anda sume dh buat pengesahan mmg akn menyusahkan dri anda sendrik.. ape yg jd pd acik.. lepas aje letak cl mse tu lebih kurang dlm kul 5.. bank dh nk ttup lorrhhh dh x bleh masok.. mmg sgt cuak mse tu.. dh x taw wat ape.. last2 pakcik guard tnyer nk wat ape.. acik ckp nk block kad bank.. so die ckp x pe xperlu jumpe pegawai bank.. blkg kad maybank ade tertera no 24 hours customer service cume perlu call no tu..
x pk ape dah terus cl no hotline tu n bgtaw nk block kad bank..so sblom dowg block dowg akn tnyer dulu sbb ape acik nk block..so utk keselamatan acik cite ajelah benda yg btol.. bila dh jelas dowg check akaun acik setakat jam berkenaan ade ataw tak sebarang potongan atau pengeluaran yg dilakukan.. n setakat jam tu blom ade ape2 pengeluaran dibuat.. so terselamatlah acik.. dowg tnya skli lg btol ke acik nk block kad bank acik n i said yes!!! giler x nk block kang x psai2 melayang wet acik.. lepas dowg block dowg gtaw jgn dedahkan sebarang no yg terdpt pd kad bank kita sbb dgn mudahnya pihak yg x bertanggungjawab akn melenyapkan wet kita.. giler scary!!huhuhu..
so bila dh d block.. sok nyer kne la wat kad baru.. kne cas rm12 je.. Alhamdulillah sumenyer setel.. tp bila di pikirkan... pihak yg berkenaan tu cm taw2 jew simpanan kita ade berape jumlahnyer yea.. ptg keesokkannya.. die call balik tp neh ktenyer bos die.. utk sahkan semula kad debit yg acik guna sbb dowg nk wat pemotongan x bleh...dgn slamber acik ckp acik dh block kad bank tu.. dowg minx lg maklumat yg berkaitan.. dah skli terkena x kn nk bg pisang berbuah 2 3 kali lg kut.. dgn brani acik ckp acik x nk bg sbrang no atau ape2 berkenaan dgn kad bank n akaun acik... eh bleh plak nk marahkan kita.. kte kite dh stuju bagai dgn ape yg staff die tawarkan.. mse bila ckp setuju pn x taw.. last2 acik letak..
soknyer lg.. call lg skli..masih ckp dgn org yg sme.. masih x berputus asa utk mendptkan maklumat ttg kad bank acik.. smpai mrah2 bagai.. nk x nk.. acik ckp jugak yg acik x pernah bersetuju dgn ape yg dowg tawarkan n acik x kn bg ape2 maklumat ttg kad bank acik.. terus letak..
mmg menyusahkan btol la..so berhati2 la.. klu terkena cpt hubungi 24 hours customer service..klu kad bank hilang pn call no tu jgak.. sekadar pengajaran saja...
sbb tu la..kalu muncul no2 yg x de dlm simpanan sy x nk angkat...bimbang kes2 gini la
BalasPadambtol tu sis...
Padamskrg pn klu no x knal mmg wat x taw jew..
k.anis pun bru je kene ri tu.. sebijik mcm citer tu.. tp kali ni siap dia bg nama, no id dn tmpt keje dia.. ktnya nk elakkan penipuan.. pompuan plak tu.. budi bhsa dia mak aii, bleh wt menantu.. dia twrkn insurn kt k.anis...
BalasPadamyg heran dan pelik, cmne r k.anis bleh bg no kad atm tu.. mcm x sdar je.. dh matikn call, bru gabra.. lpas tu trus cek kt maybank2u, nsib baik xde apa pemotongan lg.. k.anis xtgu dh, cpat je g bank, mntk diowag block.. nsib baik time tu msh pagi lg...
lpas dari tu, k.anis dh serik dh nk pick up no pon yg k.anis x kenal..
ish, mcm2 cra nk tpu owg zaman skg ni...
same la..mse die ckp tu mmg kita follow jew ape yg die nk..bila dh letak bawu tersedar..
Padamskrg pn klu dpt cl dr no2 yg x taw mmg wat dunno jew..nk2 no kl..haishhh..naseb x dew pe2 kn..mcm2 skrg..
ish3...bahayanya.macam2 cara orang skrng ni nak menipu kn.ape2 pon memang kena lebih berhati2.sha pon memang kalau panggilan no pelik sha letak je trus.alhamdulillah acik cepat bertindak.
BalasPadam