NUFFNANG

Jumaat, 28 Disember 2012

UJI PERSONALITI..

Assalamualaikum..

salam jumaat sume.. puas ri neh memerah otak.. tak da idea nk tulis entri ape.. ri neh mmg blur ckit la.. acik tak pasti knpe.. mgkin sbb a bit problem kut.. hurmmm.. so pg2 neh jejalan dlu.. macam biasa.. akn singgah dkt blog 1001 RAHSIA. mencari rahsia diri.. tetiba terasa nk cuba uji personaliti acik.. nk taw acik neh sbnarnya yg mcm mn.. yg double WOW..or yg double NO.. dh terikut plak dgn cite sinetron indon astro ria tu.. okay.. just utk suka2.. pd uolls yg tak suke or tak pcye bnda2 cm neh JANGAN CUBA!! pasai t klu cube ade je yg tak betul pd uolls kn.. pd yg nk cube jom kita layan.. zassss..

"Ambil sedikit masa untuk jawab soalan neh sebab ia benar2 melambangkan siapa anda sebenar2nya.."

uolls perlukan sehelai kertas dan sebatang pen.. dan cuba jawab soalan neh dengan spontan..analisisnye selepas uolls jawab soalan neh..

Situasi:
anda berada di dalam hutan
(1) nyatakan dgn siapa anda berjalan?

sedang anda berjalan, tiba-tiba terserempak seekor haiwan
(2) nyatakan apakah haiwan itu

(3) tindakan anda terhadap haiwan itu.
(biarkan dan pandang je / lari dari haiwan itu / dapatkan haiwan itu)

anda teruskan perjalanan.. tiba-tiba ternampak segugus kunci
(4)nyatakan bilangan kunci itu
(dari 1-10 anak kunci)

anda teruskan perjalanan, tiba2 anda ternampak sebuah rumah di tengah hutan.

pd fikiran anda..
(5) adakah rumah itu berpagar?

(6) pintu rumah itu terbuka atau tertutup?

anda pun masuk ke rumah itu. pergi ke ruang tamu dan ternampak meja.
(7) apakah bentuk meja itu?
(Bulat / oval / segiempat / segitiga)

atas meja ada pasu..
(8) berapa banyak air dalam pasu itu?
(penuh / setengah / kosong)

(9) pasu itu diperbuat daripada apa?
[(kaca / seramik / tanah liat) @ (logam / plastik / kayu)]

anda teruskan perjalanan ke belakang rumah dan anda ternampak sebuah taman. tiba2 anda ternampak sebuah kotak peti.
(10) apa ukuran kotak itu?
(kecil / sederhana / besar)

(11) kotak itu diperbuat daripada?
(cupboard / kertas / kayu / logam)

tak jauh dari taman anda ternampak sebuah jambatan.
(12) jambatan diperbuat drpd apa?
(logam / kayu / rotan)

di seberang jambatan, ada seekor kuda.
(13) apakah warna kuda itu?

(14) apakah yang kuda lakukan?
(diam dan tenang / menggigit rumput / berlari)

(15) TIBA-TIBA.. tanpa disangka ribut tornado datang.. tak jauh drpd kuda. 
Anda menpunyai 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dlm peti?
(ii) lari bersembunyi di bwh jmbatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan terus pergi?

Okay..dh jwb.. rujuk tafsiran neh yea berdasarkan jwpn anda..

(1) dgn siapa anda berjalan merupakan org yg paling dekat dan rapat di hati anda.

(2) haiwan yang anda jumpa simbolik kpda mslah yg anda hadapi. saiz haiwan yg besar menunjukkan anda menganggap sesuatu mslh itu besar.

(3) tindakan anda kpda haiwan tersebut merupakan tindakan anda kpda mslh yg anda hadapi. kalau anda lari dr haiwan tersebut maksudnya anda memang suka lari dr masalah.

(4) kunci
1- anda punya satu teman baik dlm hidup anda
2-5 - anda mempunyai bbrapa teman baik dlm hidup anda
6-10 - anda punya byk teman baik

(5) rumah
berpagar : close minded
tidak berpagar : open minded

(6) pintu
terbuka : senang berkongsi dan bercerita masalah atau diri kpd org lain
tertutup : tak suka bercerita dan rela memendamnya

(7) meja
bulat / oval - teman yg dtg, anda akan menerima dan mempercayai mereka sepenuhnya
segiempat - anda sedikit lebih cerewet ttg kwn2 dan hanya boleh geng dgn org yg anda fikir sama frenkuensi shja.
segitiga - anda benar2 sgt2 memilih teman2 dan tidak ada byk kwn dlm hidup anda.

(8) pasu
kosong - cita2 dan keinginan hidup anda tidak terpenuhi
setengah penuh - apa yg anda inginkan dlm hidup anda telah tercapai separuh
penuh - hidup anda benar2 terpenuhi dan baik utk anda!

(9) kaca / tanah liat / seramik - anda lemah dlm hidup anda dan cenderung mejadi rapuh
logam / plastik / kayu - anda kuat dalam hidup anda

(10) saiz kotak :
kecil - ego rendah
sederhana - ego sederhana
besar - ego tinggi

(11) material peti:
cupboard / kerta / kayu - rendah hati
logam - bangga diri

(12) material jambatan:
jambatan logam - punya ikatan yg sgt kuat dgn teman2 anda
jambatan kayu - hubungan sederhana dgn teman2 anda
rotan - anda tidak berada dlm hubungan baik dgn teman2 anda

(13) warna kuda:
putih - pasangan anda adlah murni dan baik dlm hati anda
kelabu / coklat - pasangan anda sederhana di hati anda
hitam - pasangan anda sptinya tdk begitu baik di hati dan tampaknya mnjdi petanda buruk

(14) tindakan kuda:
diam dan tenang / menggigit rumput - pasangan anda adlah sgt sederhana dan rendah diri
berlari-lari - pasangan anda liar dan agak sukar dikawal

(15) ini yg terakhir tp yg paling penting bhgian dlm ujian ini. dari bagaimana penamatan cerita..pendekatan tornado... apa yg akan anda lakukan? hanya ada 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dlm peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bwh jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan pergi?

apa yg akan anda pilih? sekarag, di atas ini membawa maksud dgn hal2 neh:
tornado - masalah dlm hidup anda
peti - anda
jambatan - kwn2 anda
kuda - pasangan anda

(i) jika memilih kotak, anda bergantung kpd dri sendri setiap menghadapi mslah.
(ii) jika memilih jambatan, anda akan pergi kpd kwn2 anda setiap kali anda mghdapi mslah.
(iii) jika memilih kuda, anda akan mencari pasangan anda setiap kali anda menghadapi mslah.


Adakah ia benar-benar melambangkan diri uolls? jom share ngan acik.. acik dh cube.. dan ada mmg yg kena n melambangkan dri acik.. alarh.. utk suka2 aje..


24 ulasan:

  1. Fuhh...panjang btol soalan.Sha buat sumenye.Haha.Menarik.Memang kadang2 tindakan kita melambangkan diri sebenar kte. :)

    BalasPadam
  2. memilih ke kuda..... ehmmm pasangan..
    thankss ya share ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. same2..
      acik pun share dr 1001 rahsia..

      Padam
  3. adii chot pernah uji chot dgn soalan ni..cz masa tu ada pnceramah datang sekolah dia..pape pun nice sharing dear...:)

    BalasPadam
  4. bess bangat kuiz ni..
    cocok sekali dgnku..
    hahah..tpinjam ayat dlm sinetron indonesia lak..

    BalasPadam
  5. da pernh wt sblm ni kuaiz tu..hehe
    um..kene dgn diri ke x?errr..xtaula..hehe

    BalasPadam
  6. Wahhh.! Best laa entry niee.. :D
    Ade jugak yg kena batang hidung sendiri.. hahaa

    BalasPadam
  7. hehheheh... nice n3 acik.. nak kena cuba ni..

    BalasPadam
  8. hahha..eh2..tercuba la pulak..best!hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ter ke?? ngeh3..
      lame tak nmpak niesa..ngeh3

      Padam
  9. Acik.... best jugak ni... kena test jugak ni!

    BalasPadam

Kalau suka..KOMEN..
Kalau tak suka.. tak ape..
^_^